Αν δεν αλλάξουμε νοοτροπία, θα είμαστε μόνιμα ένα μαύρο χάλι.

H συνέντευξη στον ρ/φ σταθμό Alpha Radio 88.6 όπως δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ»
Καβάλα 26-5-2015

Ως χείμαρρος, ή όπως λέει ο ίδιος, ως «Ποτάμι», ο Γρηγόρης Ψαριανός μιλάει στον δημοσιογράφο Βασίλη Ιωάννου για τον «ΣΥΡΙΖΑ που είναι ΠΑΣΟΚ, όπως και όλη η Μεταπολίτευση», για την νοοτροπία της «μίζας και της λαμογιάς», που ξεπερνάει το χρέος και τα μνημόνια, όσον αφορά τις αιτίες που έφτασε η χώρα ως εδώ, αλλά και για τον άκρατο κρατισμό που διέπει τις κυβερνήσεις και δη την συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Όσον αφορά τα της Καβάλας, θεωρεί ότι το θέμα της αναβολής των Αποκαλυπτηρίων του Μνημείου των Καβαλιωτών σφαγιασθέντων από τους ναζί, Εβραίων, είναι τροπή και αποκύημα φασιστικών νοοτροπιών, εντός και εκτός ψηφοδελτίων, ενώ διευκρινίζει ότι προς τιμήν της η δήμαρχος Δήμητρα Τσανάκα, ζήτησε συγνώμη για το όλο θέμα. Παράλληλα, σχολιάζει ότι «γενικώς η παραδοσιακή Δεξιά, όταν ακούει για Εβραίους, Μουσουλμάνους, καθολικούς, βγάζει φλύκταινες», ενώ τονίζει ότι και η Εκκλησία, φέρει τις δικές της ευθύνες.

 

-Κύριε Ψαριανέ, βρίσκετε στην Καβάλα με αφορμή την έναρξη της διοργάνωσης του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ιστιοπλοΐας FINN MASTERS 2015, ενώ συμπέσατε και με την «Λευκή Νύχτα». Πώς σας φάνηκε η εμπειρία;
“Ήταν μια εξαιρετική εμπειρία. Μακάρι μια φορά το μήνα να γίνεται μια τέτοια μεγάλη γιορτή σε κάθε πόλη, με ανοιχτά τα μαγαζιά και τα παιδιά να παίζουν μπάλα στους δρόμους. Ειδικά στην εποχή της παρατεινόμενης κρίσης που ζούμε, κρίση που δημιουργήθηκε με ευθύνες κυρίως δικές μας των πολιτικών και του κόσμου, τέτοιες γιορτές αφήνουν μηνύματα αισιοδοξίας, παίρνεις βαθιές ανάσες, γελάς και χαίρεσαι. Σε κάποια σημεία, δεν μπορούσες να περάσεις από τον πολύ κόσμο. Αντικειμενικά μιλώντας, πάντως, ακόμα και πέρα από τις «Λευκές Νύχτες», σε όλες τις πόλεις της Ελλάδας υπάρχει μια ιδιαίτερη ζωντάνια και κινητικότητα, με έναν αντικειμενικό παρατηρητή να μπορούσε να πει: «Μα τι ανθρωπιστική κρίση είναι αυτή», σε σχέση όμως με την ανθρωπιστική κρίση της Σομαλίας ή της Αιθιοπίας, διότι με αυτές τις χώρες συγκρινόμαστε. Τέτοια χώρα είμαστε. Αφρικανική, τριτοκοσμικού τύπου, ολίγον σοβιετικής οργάνωσης, αθεράπευτοι κρατιστές σε σχέση με τις ευρωπαϊκές χώρες με την κάθε κυβέρνηση να φροντίζει να συντηρεί και να επαυξάνει αυτόν τον κρατισμό.”

-Είναι λίγο αντιφατικό, πάντως, για έναν άνθρωπο της Αριστεράς, να μιλάει για τον κρατισμό. 
“Είναι φοβερό ελάττωμα για την καθεστηκυία, την ορθόδοξη Αριστερά, να ενισχύει τον κρατισμό. Ένας αριστερός, δεν μπορεί να είναι κρατιστής και δεν πρέπει να είναι κρατιστής. Πρέπει να είναι με τους νόμους της αγοράς, να φροντίζει τον συνάνθρωπό του. Το κράτος είναι ρυθμιστής της ζωής μας είναι διαιτητής, πάροχος υπηρεσιών, αλλά δεν είναι επιχειρηματίας σε καμιά χώρα του κόσμου. Σε καμιά χώρα του κόσμου το κράτος δεν έκανε επιχειρήσεις, παρά μόνο στις χώρες του Ανατολικού μπλοκ. Το κράτος δεν μπορεί να είναι επιχειρηματίας. Μπορεί να είναι όλα τα άλλα εκτός από επιχειρηματίας.” 
-Υπάρχουν, όμως, και κράτη που έχουν στον έλεγχό τους την Ενέργεια, όπως γίνεται στην Χιλή για παράδειγμα. Είστε υπέρ αυτού; 
“Αυτά είναι ακραίες μορφές αντικρατισμού και ιδιωτικοποίησης, αποθέωσης των νόμων της αγοράς και της ψυχολογίας του ιδιώτη. Αυτό είναι το απέναντι λάθος. Ανάμεσα, όμως, στα απέναντι λάθη, υπάρχει και η ισορροπία. Υπάρχει, για παράδειγμα, η συνδιαχείρηση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ). Δεν μπορεί να είναι άτι μόνο κρατικό, αλλά ούτε και μόνο ιδιωτικό. Ας είναι και τα δύο και να συγκριθούν. Εγώ είμαι πάντα με τους δημόσιους φορείς, είτε πρόκειται για σχολεία, είτε για νοσοκομεία ή αεροδρόμια και θα ήθελα να αποτελούν πρότυπο για τους αντίστοιχους ιδιωτικούς. Όμως, συνήθως συμβαίνει το αντίθετο. Πείτε μου μια δημόσια εταιρία που λειτουργεί καλύτερα από ιδιωτική. Από την άλλη, έχουμε περισσότερους καθηγητές αναλογικά με τον πληθυσμό και σε σύγκριση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως και περισσότερους αστυνομικούς χωρίς να έχουμε ασφάλεια, όπως και περισσότερους γιατρούς.” 
-Επιτρέψτε μου να μην συμφωνήσω… 
“Μα δεν είναι ανάγκη να συμφωνήσουμε. Μια χαρά μπορούμε να διαφωνούμε, απλώς πρέπει να μπορούμε να συζητάμε και μετά να καταλαβαινόμαστε. Ένας τέτοιος διάλογος, ήταν πάντα το βασικό στοιχείο της δομής της σκέψης της Αριστεράς. Τώρα είναι σχεδόν απαγορευμένος. Έναν τέτοιο διάλογο, δεν μπορείς να τον κάνεις εύκολα σε χώρους της Αριστεράς, αν και εγώ ανήκω στην Αναθεωρητική Αριστερά, που κάνει και την αυτοκριτική της και είναι απέναντι από τις απόλυτες δοξασίες και τα δόγματα.” 
-Για να επανέλθουμε στο θέμα, πιστεύετε δηλαδή ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι είναι περισσότεροι σε σχέση με ένα μέσο ευρωπαϊκό κράτος; 
“Θα σας το πω ως εξής: Για κάθε δέκα εκατομμύρια ευρωπαίους αντιστοιχούν επτά πανεπιστήμια. Για τα δικά μας έντεκα εκατομμύρια έχουμε σαράντα-δύο, από είκοσι που είχαμε. Γιατί έγινε αυτό; Γιατί έχουμε φτιάξει μικρά βιλαέτια, ως κομματάρχες, ως Μαυρογιαλούροι, είτε της Δεξιάς είτε της Αριστεράς. Στα πανεπιστήμια, το πάνω χέρι το είχαμε εμείς, οι καθηγητές της Αριστεράς και της Προόδου. Εξ’ ου και το γεγονός ότι η σημερινή κυβέρνηση, τουλάχιστον κατά το ήμισυ, απαρτίζεται από καθηγητές πανεπιστημίου. Έχει φοβηθεί το μάτι μου από αυτούς τους ανθρώπους. Παλιά άκουγα Κνίτης και έφευγα τρέχοντας. Τώρα ακούω Συριζόνι και φεύγω τρέχοντας.” 
-Δηλαδή στη ζυγαριά ΚΚΕ-ΣΥΡΙΖΑ είστε με το ΚΚΕ; 
“Βεβαίως. Το ΚΚΕ πουλάει αυτό το πράγμα κι αν σ’ αρέσει. Έχει μενού. Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μπουφέ, έχει απ’ όλα. Και ποια είναι η αριστερή κυβέρνηση; Οι ΑΝΕΛ, οι χρυσαυγίτες με πολιτικά; Από την άλλη, όλη η Μεταπολίτευση είναι ΠΑΣΟΚ και δεν αναφέρομαι στο κόμμα ΠΑΣΟΚ, αλλά στην αντίληψη που αντιπροσωπεύει. Ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ΠΑΣΟΚ, ένα κόμμα του 4% στο οποίο μπήκε το πιο λαϊκίστικο ΠΑΣΟΚ και σήμερα έφτασε εκεί που έφτασε. Αλλά και η Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ είναι.” 
-Είναι το χρέος το βασικό πρόβλημα της χώρας μας; 
“Όχι. Είναι η νοοτροπία μας, ο εαυτός μας. Και για να το αλλάξουμε αυτό δεν κάνουμε καμία διαπραγμάτευση με την Μέρκελ ή τον Σόϊμπλε. Κάνουμε την πάπια, ότι δεν φταίμε εμείς κι αυτό είναι το βασικό πρόβλημα, που έφερε τη χώρα στον γκρεμό. Μονίμως λέμε ότι όταν εμείς φτιάχναμε την Ακρόπολη, οι άλλοι έτρωγαν βελανίδια και τώρα που οι άλλοι φτιάχνουν Ακρόπολες, τρώμε εμείς βελανίδια. Ποιος έφερε αυτή την κρίση; Το Μνημόνιο και η τρόικα; Το ΚΚΕ λέει ότι για τα μνημόνια φταίει ο καπιταλισμός. Καπιταλισμό έχει και η Ρωσία όμως και μάλιστα μαφιόζικο, έναν καπιταλισμό που συμπαθούν ο κ. Κοτζιάς, ο κ. Καμμένος και ο κ. Λαφαζάνης, ο οποίος κάνει υποκλίσεις στους ακροδεξιούς μαφιόζους ρώσους ηγέτες. Διαφωνώ τελείως με τον Λαφαζάνη, αλλά τον συμπαθώ πολύ. Είναι καλός άνθρωπος, έχει απλά αυτό το κόλλημα, έχει αυτή τη βλάβη. Θέλει η Ελλάδα να γίνει Σοβιετική Ένωση και πάει στη Μόσχα, κάνοντας τεμενάδες στους ολιγάρχες που πίνουν το αίμα του λαού με το μπουρί της σόμπας. Είναι αυτά αριστερά πράγματα;” 
-Και ποια είναι η λύση στο πρόβλημα, για να μιλήσουμε και για τις θέσεις του ΠΟΤΑΜΙΟΥ; 
“Το ΠΟΤΑΜΙ δεν είναι το πρώτιστο. Εμένα δεν μ’ ενδιαφέρει ούτε το ΠΟΤΑΜΙ ούτε η Αριστερά, ούτε η Δεξιά… δεν μ’ ενδιαφέρει να είναι καλά το κόμμα μου, αλλά η χώρα μου και γι’ αυτό πρέπει να αλλάξουμε τη νοοτροπία μας κι αυτό πρέπει να συζητήσουμε με τους δανειστές. Και ξαναλέω, ότι το πρόβλημα της χώρας δεν είναι το χρέος αλλά το ότι η χώρα παράγει χρέος. Και πώς αλλάζει η νοοτροπία; Πολύ απλό… δεν θα μπαζώνω τα ρέματά μου δεν θα λαδώνω τον εφοριακό, δεν θα δίνω φακελάκια στον γιατρό, δεν θα παίρνω φακελάκια ως γιατρός και δεν είναι ευχές όλα αυτά, αλλά πράξη. Και το σύστημα αυτό το έφτιαξαν οι προηγούμενοι. Ποιος, όμως, το υπερασπίζεται; Η πρώτη φορά Αριστερά. Και τώρα μας ενδιαφέρει μόνο να προσλάβουμε τις 250 τηλεφωνήτριες στο υπουργείο Δημιουργικής Ασάφειας, διότι αυτοί είναι τα πελατάκια μας, διότι είμαστε όλοι ΠΑΣΟΚ… Αν δεν αλλάξουμε νοοτροπία, θα είμαστε μόνιμα ένα μαύρο χάλι.” 
-Τι υπάρχει, δηλαδή, μπροστά μας; Πού μπορεί να πιστέψει ο κόσμος; 
“Μπροστά υπάρχει μια Ευρωπαϊκή Ελλάδα ή ένα ημίνεκρο κατσαπλιαδιστάν, αυτό που είμαστε τώρα δηλαδή. Επιπλέον, είμαστε και τζιχαντιστές. Μόλις πάει να φτιάξει κάποιος ένα μνημείο για τους Εβραίους ή ένα τζαμί, ξεσηκώνεται ο ελληνικός τζιχαντισμός της Ορθοδοξίας με τις μαύρες κελεμπίες και καταριούνται. Και δεν αναφέρομαι μόνο στους θρησκευόμενους. Υπάρχουν κάτι αρχαιολάγνοι, που το παίζουν θρησκευόμενοι, διότι αυτό θέλει η πελατεία μας, η Ορθοδοξία, ο Ελληνοχριστιανικός πολιτισμός, όπως είχε πει ο Γεώργιος Παπαδόπουλος και το δέχονται ο κ. Μιχαλολιάκος, ο κ. Καμμένος και πολλοί αριστεροί ή καλύτερα, αριστεροφασίστες. Αυτόν τον αριστεροφασισμό δεν θα τον παραλάβω. Είναι ένα μεταλλαγμένο προϊόν. Και το μεταλλαγμένο καλαμπόκι δεν ξαναγίνεται αληθινό καλαμπόκι, που έβγαινε στη φτωχή και τίμια Ελλάδα. Είμαστε ένας λαός που αρέσκεται στους δημαγωγούς και στη δημαγωγία. Και όλοι μαζί λέμε ότι φταίνε οι ξένοι.” 
-Δηλαδή φοροδιαφυγή και λαμογιές δεν υπάρχουν στο εξωτερικό; 
“Παντού υπάρχουν αυτά, αλλά εδώ υπάρχουν μόνο αυτά.” 
-Και μια που αναφερθήκατε στο θέμα του Μνημείου για τους Καβαλιώτες Εβραίους που εξοντώθηκαν από τους ναζί, θα ήθελα να σχολιάσετε τα όσα ακούσατε κι εσείς για την αναβολή των Αποκαλυπτηρίων. 
“Το θέμα έχει διεθνοποιηθεί πλέον. Μιλάμε για αδέρφια μας για συμπατριώτες μας, για συμπολίτες μας που γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και έζησαν στην ίδια πόλη μ’ εμάς. Παρεμπιπτόντως, στη Γερμανία δεν υπάρχουν ναζιστές πλέον. Καθάρισαν μ’ αυτούς. Στην Ελλάδα υπάρχουν ναζιστές. Και για αν επανέλθω, κάποια άτομα από το Δημοτικό Συμβούλιο, απ’ ότι έμαθα, πίεσαν τη δήμαρχο Δήμητρα Τσανάκα, η οποία δεν είχε και μεγάλες αντιστάσεις. Γενικώς η παραδοσιακή δεξιά, όταν ακούει για Εβραίους, Μουσουλμάνους, Καθολικούς, βγάζει φλύκταινες. Είναι φασιστικό να μην κάνεις το Μνημείο, επειδή έχει το Αστέρι του Δαυίδ και είναι ντροπή της δημάρχου που ανέβαλε τα αποκαλυπτήρια, αλλά είναι προς τιμή της που ζήτησε συγνώμη. Μάλιστα η ίδια μου είπε, όταν τη συνάντησα κατά τη «Λευκή Νύχτα», ότι ήταν λάθος η αναβολή και ότι δέχτηκε πιέσεις. Και πιέσεις δέχεται κάποιος από τους ακραίους του ψηφοδελτίου, αριστερούς ή ακροδεξιούς ή από την Εκκλησία. Όμως, είναι χρέος της Καβάλας να τιμήσει τους νεκρούς της, είτε είναι Εβραίοι, είτε Μουσουλμάνοι, είτε Χριστιανοί, είτε άθεοι. Πρέπει να τιμάει τους νεκρούς, αλλά και τους ζωντανούς. Στην Καβάλα έπρεπε να υπάρχει τζαμί για τους Μουσουλμάνους που γουστάρουν να είναι Μουσουλμάνοι. Η Καβάλα έπρεπε να τιμήσει τον ευεργέτης της, τον Μοχάμετ Αλί και δεν το κάνει. Αυτό το έκανε με ιδιωτική πρωτοβουλία (σ.σ.Ιμαρέτ). γιατί το ελληνοχριστιανικό κράτος δεν έχει τιμήσει τους Μουσουλμάνους, Εβραίους, ή άθεους πολίτες του;”